Algemene Voorwaarden
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
De dienstenverstrekker zal de volgende marketing ondersteunende diensten leveren aan de opdrachtgever of het volgen van seminaries of cursussen ter beschikking stellen (individueel of in groep).
Artikel 2: Duurtijd van de overeenkomst
De duurtijd van deze overeenkomst wordt overeengekomen bij tekening van de overeenkomst.
Artikel 3: Prijs en betalingsmodaliteiten
a) De facturen zijn contant betaalbaar tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
In geval van niet-betaling op de vervaldag, is de opdrachtgever van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidinterest verschuldigd aan de dienstenverstrekker. De interest wordt berekend aan tien procent per jaar.
In geval van niet-betaling op de vervaldag, is de opdrachtgever eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling op de vervaldag aan de dienstenverstrekker een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van tien procent van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 50 EUR.
De dienstenverstrekker houdt zich bovendien het recht voor om de levering en/of de werken op te schorten tot wanneer de facturen voldaan zijn, zonder schadevergoeding voor de opdrachtgever en onverminderd het recht om terugbetaling te eisen van de opgelopen kosten en schade. Zulke opschorting kan tussenkomen indien de betaling niet is geschied binnen de 48 uur na het versturen van een ingebrekestelling.
Indien de facturen binnen de acht kalenderdagen na de opschorting van de werken door de dienstenverstrekker onbetaald blijven, houdt deze zich het recht voor de overeenkomst ten laste van de opdrachtgever te ontbinden zonder voorafgaande rechterlijke toelating en zonder afbreuk aan het recht om terugbetaling van de opgelopen kosten en geleden schade te vorderen.
Tussentijds afmelden van het programma ontslaat de deelnemer niet van zijn betalingsplichten. en zal niet leiden tot terugbetaling.
b) Bij de opdrachtaanvaarding wordt een factuur uitgeschreven. De dienstenverstrekker kan de aanvang van de opdracht laten afhangen van de ontvangst van betaling van de voorschotfactuur.
c) Elke klacht met betrekking tot de factuur of de geleverde prestaties moet binnen de acht kalenderdagen vanaf ontvangst van de factuur worden bekendgemaakt bij aangetekend schrijven. Bij gebreke van een klacht binnen een termijn van acht kalenderdagen, worden de facturen geacht aanvaard te zijn. Deze klachten schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 4. Levering/Volgen van cursussen
De datum van levering van de overeengekomen diensten is slechts indicatief en bindt de dienstenverstrekker niet. Eventuele vertraging in de oplevering geeft de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, prijsvermindering noch ontbinding van de overeenkomst.
Na bevestiging is het niet mogelijk de bestelling nog te annuleren.
De klant heeft het recht één maal de afgesproken datum te veranderen in geval van overmacht bij het volgen van een cursus en indien het om een individuele sessie gaat. Dit is niet het geval bij deelname aan een groepsprogramma.
Indien de partijen toch zeer uitdrukkelijk een bindende leveringstermijn overeenkomen, wordt deze termijn verlengd als de opdrachtgever noodzakelijke informatie, documenten, beelden enz. niet tijdig kan bezorgen of de voorgestelde proeven niet tijdig aanvaardt.
Artikel 5: Aansprakelijkheid
De dienstenverstrekker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en als een zorgvuldig handelend opdrachtnemer en beroepsbeoefenaar uitvoeren met inachtneming van en de voor haar geldende professionele beroepsstandaard.
De dienstenverstrekker neemt bij de uitvoering van de diensten een inspanningsverbintenis op zich, en kan niet garanderen dat het uitvoeren van de werkzaamheden leidt tot de door de opdrachtgever gewenste resultaten.
De dienstenverstrekker kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige fout behoudens ingeval van bedrog.
De dienstenverstrekker zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor enige gevolgschade zoals bijvoorbeeld verlies van verwachtte winst, daling van omzet, verhoogde operationele kosten, verlies van opdrachtgevers, welke de opdrachtgever of derden zouden lijden ten gevolge van enige fout of nalatigheid van de dienstenverstrekker
De aansprakelijkheid van de dienstenverstrekker met betrekking tot aan de opdrachtgever geleverde diensten is in elk geval steeds beperkt tot ofwel de terugbetaling van de door de opdrachtgever betaalde prijs, ofwel het opnieuw uitvoeren van de diensten, en dit naar keuze van de dienstenverstrekker. De totale aansprakelijkheid van de dienstenverstrekker zal nooit meer bedragen dan de prijs die door de opdrachtgever aan de dienstenverstrekker werd betaald voor de diensten die aanleiding gaven tot het schadegeval.
Voor wat betreft diensten van derde-leveranciers, aanvaardt de dienstenverstrekker geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de derde-leveranciers bereid zijn te aanvaarden voor hun producten of diensten.
De dienstenverstrekker zal nooit gehouden zijn werkzaamheden uit te voeren welke in strijd komen met zijn professionaliteit, een recht van derden, een wettelijke plicht of hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Artikel 6: Opzegging / ontbinding van de overeenkomst
Ingeval van verbreking of opzegging van de overeenkomst door de opdrachtgever, is de opdrachtgever een forfaitair vastgestelde vergoeding verschuldigd van 10 % van de overeengekomen prijs. Wanneer de werken reeds in uitvoering zijn is de prijs der uitgevoerde werken verschuldigd, vermeerderd met 10 % op de prijs van de niet-uitgevoerde werken. Indien de dienstenverstrekker kan aantonen dat hij door deze verbreking een grotere schade heeft geleden, is de opdrachtgever deze hogere schadevergoeding verschuldigd.
Artikel 7: Niet-concurrentie-beding, alleen geldig bij individuele contracten en leveren van marketingdiensten, NIET geldig bij aanbieden van cursussen
De dienstenverstrekker verbindt zich ertoe tijdens de duurtijd van deze overeenkomst, geen diensten aan te bieden aan een bedrijf actief in dezelfde sector, tenzij de opdrachtgever voorafgaandelijk zijn geschreven toestemming daartoe geeft.
Artikel 8: Intellectuele eigendomsrechten
Het auteursrecht alsmede alle overige rechten van intellectuele eigendom ten aanzien van de website, de daar opgenomen logo’s, ontwerpen, producten, werkwijzen en diensten, berusten bij de dienstenverstrekker of bij haar licentiegever(s). Deze mogen niet worden gebruikt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de dienstenverstrekker. De dienstenverstrekker is gerechtigd de opdracht te gebruiken voor eigen publiciteit of PR doeleinden, met inachtneming van de geheimhoudingsverplichtingen welke voortvloeien uit de opdracht. De dienstenverstrekker heeft daartoe het recht de naam en het logo van de opdrachtgever en een link naar de website van de opdrachtgever op haar website te plaatsen.
Artikel 9: Rechten van derden
De opdrachtgever staat ervoor in dat de materialen die hij voor de uitvoering van de overeenkomst aan de dienstenverstrekker ter beschikking stelt, geen inbreuk maken op de merkrechten, auteursrechten, portretrechten e.d. van derden.
Indien de marketingdiensten echter beeldmateriaal bevatten die niet door de opdrachtgever werd aangeleverd, maar door de dienstenverstrekker werd besteld op een website die online foto’s en illustraties ter beschikking stelt al dan niet tegen betaling, dan is de gebruikslicentie die de opdrachtgever op dit beeldmateriaal verkrijgt, afhankelijk van de voorwaarden die gestipuleerd zijn op de website van deze online beelddatabank. In het algemeen zal deze gebruikslicentie niet-exclusief zijn. De dienstenverstrekker verstrekt geen enkele garantie met betrekking tot deze foto’s en illustraties.
Artikel 10. Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de opdracht. De dienstenverstrekker staat ervoor in dat gedurende de looptijd van de overeenkomst van opdracht en als na de beëindiging daarvan, al dan niet in verband met de uitvoering van de werkzaamheden voor opdrachtgever, aan derden geen informatie zal worden verschaft over de organisatie van opdrachtgever en zijn interne en externe contacten. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, de dienstenverstrekker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, dan zal de dienstenverstrekker dergelijke informatie verstrekken zonder dat de dienstenverstrekker gehouden is tot schadevergoeding voor enige schade die hierdoor ontstaat voor opdrachtgever.
Artikel 11: Splitsbaarheid van de overeenkomst
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen de dienstenverstrekker en de opdrachtgever de nietige bepaling vervangen door een andere bepaling die het doel en de strekking van de nietige bepaling zoveel mogelijk benadert.
Artikel 12: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op de rechtsverhouding tussen partijen is het Belgisch recht van toepassing. Alle geschillen ter zake van overeenkomsten tussen de opdrachtgever en dienstenverstrekker worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Antwerpen, Afdeling Mechelen.